Tentang Balung

Sebuah ladang yang di kendalikan oleh keluarga sejak tahun 1979, Kesemua tanaman dan pokok herba kami hidup subur di kawasan tanah gunung berapi Utara Borneo , Malaysia. Kami mengawal proses dari peringkat ladang ke peringkat pembungkusan bagi memastikan mutu pengeluaran produk kami berkualiti.

Thursday, July 10, 2014

Latar belakang pengasas Balung Herbal Petikan Dari Harian Metro

Artikel ini disiarkan pada : 2011/08/11
Oleh MyMetro
Pendedahan Elak Mudah Ditipu



 SEJAK usianya 11 tahun lagi, dia sering didedahkan dengan aktiviti yang dijalankan di ladang milik datuknya.Walaupun tidak begitu memahami tujuan dia perlu mengikut segala arahan datuknya, si gadis manis ini tetap menurutinya.

 Apabila menginjak dewasa, gadis yang dikenali sebagai Natasha Mohamad Ozeir sedar segala kelebihan hasil tunjuk ajar dan pengalaman berharga diberikan datuknya itu.

 “Setiap tahun kami sekeluarga berkumpul beramai-ramai sehingga 15 orang untuk masuk ke ladang dengan menaiki trak.“Kami lakukan semua aktiviti yang biasa dilakukan pekerja ladang, bermula dengan cara menaiki trak hinggalah proses mengutip bahan herba untuk dibawa ke kilang.

 “Perkara biasa bagi kami memanjat trak dan berdiri di bahagian belakang kenderaan itu ketika bergerak.

“Meredah sungai dan melalui kawasan ladang ketika panas sungguh menyeronokkan malah ia biasa dilakukan menjelang cuti sekolah,” katanya.

 Baginya, proses memilih dan mengenal pasti pokok herba yang boleh dijadikan bahan dalam penghasilan produk di ladang juga pengalaman yang mungkin tidak dapat dilupakan sehingga kini. “Selain didedahkan dengan proses mengutip bahan herba yang ditanam di ladang, datuk juga memberi peluang kepada kami untuk melihat secara dekat kaedah di kilang pemprosesan di kawasan itu. “Ia dapat memberi pengetahuan dan kefahaman bagaimana sesuatu produk itu dihasilkan dan proses yang dilakukan seperti mengasing, mengering dan membungkus.

“Datuk pernah memberitahu tujuan dia membawa cucunya melihat dan merasai sendiri aktiviti di ladang sehingga dapat menghasilkan ramuan produk yang berkualiti. “Pendedahan itu bertujuan memastikan kami tidak mudah ditipu. Selain itu, kami dapat memahami segala proses yang dilakukan pekerja di ladang serta kilang yang nyata memudahkan kami kelak,” katanya. Dia mengakui segala usaha dilakukan datuknya itu yang memberi peluang kepadanya adik-beradik mempelajari segala proses dari mula hingga ia dipasarkan ada kebaikannya dan kini dia melihat manfaatnya apabila menyandang jawatan di syarikat berkenaan. 

"Pengetahuan itu sememangnya dapat membantu saya menerangkan dengan jelas kepada pelanggan bagaimana produk dihasilkan bagi menjaga mutunya,” katanya yang begitu teruja ketika mengimbas kembali pengalamannya di ladang yang masih diingati sehingga kini.

 Kata Natasha, tidak hanya menjalankan aktiviti di ladang ketika bercuti, malah keluarganya menyambut Aidilfitri di situ untuk meraikannya bersama pekerja.Ia kebiasaannya dilakukan datuknya bagi merapatkan hubungan dengan pekerja di samping menjamu mereka dengan hidangan istimewa pada hari raya. Namun demikian, anak kedua daripada dua beradik ini nyata mempunyai semangat kental dalam menjalankan tugas yang digalas ketika ini.Menjawat jawatan sebagai Pengurus Pemasaran di Balung Plantation Sdn Bhd (Balung) yang juga milik syarikat datuknya, Tan Sri Harris Salleh, dia tidak pernah memandang mudah dengan tanggungjawab diberikan.

 Mengamalkan sikap belajar, bersabar dan merendah diri menjadikan Natasha kini semakin bijak menguruskan pelanggan yang ditemuinya saban hari.Walaupun pada mulanya dirasakan tugasan yang diberikan sukar kerana dibesarkan dengan kemewahan, berkat kesungguhan dan semangat yang dimiliki menjadikan gadis manis ini terus berusaha memberikan yang terbaik untuk syarikat datuknya.

 Walaupun baru mencecah tiga tahun menjadi pengurus pemasaran di syarikat itu bagi cawangan Semenanjung Malaysia, nyata dia bijak menggunakan ilmu yang dipelajari bagi memperkenalkan produknya dalam kalangan masyarakat sekitar.

 “Bukan mudah sebenarnya untuk saya menjalankan tugas kerana sebelum ini dibesarkan dengan kemewahan.“Pada mulanya memang sukar, tetapi disebabkan minat dalam bidang pemasaran, saya tetap meneruskan kerjaya ini bagi memajukan lagi perniagaan keluarga.

 “Tugas yang diberikan sebenarnya memberikan saya peluang mempelajari dengan lebih mendalam berkenaan ilmu pemasaran yang perlu digunakan dalam memperkenalkan produk ini.“Selain itu, kesabaran juga penting jika ingin menarik minat pelanggan untuk mencuba produk yang dihasilkan selain bijak memberikan jawapan kepada pelanggan.

 “Oleh itu, perasaan merendah diri ketika berhadapan pelanggan mesti ada agar mereka rasa dihargai dan berpuas hati dengan penjelasan produk yang dibeli selain menghormati pandangan yang diberikan. “Bukan mudah sebenarnya mewujudkan kepercayaan pelanggan terhadap produk yang dipasarkan misalnya kebaikan teh yang dihasilkan Balung.

 “Ini kerana ramai yang sudah terbiasa dengan minuman teh tanpa kandungan herba yang dikatakan lebih enak walaupun khasiat yang diberikan tidak menepati seperti apa yang diinginkan mereka,” katanya. 

Menceritakan lebih lanjut mengenai jenama produk yang giat diperkenalkan di Semenanjung Malaysia itu,
Natasha menambah, Balung mempunyai keluasan tanah kira-kira 3,000 ekar di kawasan Tawau, Sabah, yang diusahakan sekitar 1976.

 Ia bermula dengan tanaman seperti koko, kelapa sawit dan pelbagai tanaman lain yang menjadi komoditi utama dimiliki sepenuhnya oleh syarikat Kebun Rimau Sdn Bhd.Sekitar 1990-an, Balung giat mengusahakan tanaman seperti mengkudu, misai kucing, serai, nira kabung dan gaharu selain berusaha melaksanakan Tenaga Hijau dalam melaksanakan Projek Elektrik Hidro Biogas di kawasan ladangnya.

 Mempunyai pensijilan Sistem Titik Kawalan Kritikal Analisis Bahaya (HACCP) memberi peluang kepada produknya menembusi pasaran global seperti di Jepun dan Jerman. Kini, gadis berwajah kacukan Arab dan Sabah itu boleh berbangga dengan kejayaan yang dimiliki syarikat perniagaan keluarganya selain penerimaan daripada pelanggan di Semenanjung Malaysia yang mula mempercayai khasiat terkandung di dalam produknya. 

“Sehingga kini saya masih berusaha memasarkan dan memperkenalkan lagi produk kesihatan berasaskan herba ini kepada pelanggan di Semenanjung dalam usaha memupuk kesedaran untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat di kalangan mereka,” katanya dengan penuh harapan agar dapat meluaskan lagi pasaran produk keluaran Balung.

 PROFIL: 

NAMA: Natasha Mohammad Ozeir
UMUR: 25 tahun ASAL: Sabah
PENDIDIKAN: Ijazah Sarjana Muda Perhubungan Awam di Kolej Universiti Help, A Level di Universiti Oxford, United Kingdom, Sekolah Antarabangsa Alice Smith, Kuala Lumpur.

No comments: